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메타데이터
항목 ID GC00200922
한자 菩薩寺靈山會掛佛幀
영어의미역 Altar Painting on the Shakyamuni's Sermon at the Holy Mountain in Bosalsa Temple
이칭/별칭 보살사 괘불
분야 역사/전통 시대,문화유산/유형 유산,종교/불교
유형 유물/서화류
지역 충청북도 청주시 상당구 용암동 7[낙가산로 168]지도보기
시대 조선/조선 후기
집필자 박상일
[상세정보]
메타데이터 상세정보
문화재 지정 일시 1997년 8월 8일연표보기 - 보살사 영산회 괘불탱 보물 제1258호 지정
문화재 지정 일시 2021년 11월 19일 - 보살사 영산회 괘불탱 보물 재지정
제작시기/일시 1759년연표보기
제작지역 보살사
소장처 보살사
소유자 보살사
관리자 보살사
문화재 지정번호 보물

[정의]

충청북도 청주시 상당구 용암동 보살사에 있는 괘불.

[제작경위]

하단에 쓰인 묵서명 ‘숭정 23년’으로 보아 1649년(인조 27)에 제작되었음을 알 수 있다.

[형태]

석가불을 중심으로 주위에 보살과 제자, 사천왕 등이 시위하고 있는 영산회상도의 탱화이다. 본존상은 우견편단의 상으로 항마촉지인의 수인을 취하고 있으며, 키 모양의 광배가 있다.

[현황]

보살사 영산회 괘불탱은 1980년에 충청북도 유형문화재 제78호로 지정 관리되어 오다가 그 중요성이 인정되어 1997년에 보물 제1258호로 승격 지정되었다. 2021년 11월 19일 문화재청 고시에 의해 문화재 지정번호가 폐지되어 보물로 재지정되었다.

[영문본문]

Gwaebul refers to a large Buddhist painting, which was used in a Buddhist mass or ritual as an object of worshipping. Especially Yeongsanhoesangdo depicting Buddha preaching a sermon was often painted as Gwaebul. This Gwaebul depicts the scene that Buddha preaches a sermon. This 6.13m long and 4.26m wide Gwaebul was painted on the ramie cloth. Buddha is pointing his fingers into the earth making his hand's shape Hangmachokjiin that has the meaning of defeating the evils. He is sitting at the center of the picture throwing on the robes over only one shoulder. He has a tetragonal face and very dignified and serious features. He looks stern. His splendid physique gives an impression of gravity. 8 Buddhist angels on the lower part and 10 disciples on the middle part surround Buddha tightly making the overall composition of the painting symmetrical. The red color is mainly used and other neutral tone colors, such as green and yellow colors, make the painting look bright. It was painted in 1649 or the 27th year of King Injo in the Joseon Dynasty by Sin Gyeom, Deok Hui and Gyeong Yun, artists from Gyeonggi and Chungcheongnam-do. Clearly depicted Buddha's face and his splendid physique overwhelm the whole canvas. Bright colors, magnificent patterns and the very accurate and elaborate depiction on the angels and disciples surrounding Buddha make it one of the best Buddhist paintings of that time.

(출처 : 문화재청 홈페이지)

[참고문헌]
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