메타데이터
항목 ID GC00200065
한자 金屬活字匠
영어음역 Geumsokhwaljajang
영어의미역 Master Artisan of the Movable Metal Types
분야 정치·경제·사회/과학 기술
유형 개념 용어/개념 용어(일반)
지역 충청북도 청주시 상당구 수동 324-41
시대 현대/현대
집필자 황정하
[상세정보]
메타데이터 상세정보
문화재 지정 일시 1996년 2월 1일연표보기 - 금속활자장 중요무형문화재 제101호 지정
문화재 지정 일시 2021년 11월 19일 - 금속활자장 국가무형문화재 재지정
문화재 지정번호 국가무형문화재

[정의]

활판(活版) 인쇄를 하기 위해 쇠붙이를 녹여 각종 크기의 활자를 주형에 부어 금속활자를 주조(鑄造)하는 기술을 보유한 장인(匠人).

[연원]

금속활자 인쇄기술은 세계에서 처음으로 우리나라 고려시대에 창안된 것으로 보인다. 그 시기는 현재 정확히 알 수 없으나, 1232년(고종 19) 몽골의 침입으로 강화도에 천도한 고려 조정이 당시 수도였던 개경에서 금속활자로 인쇄한 『남명천화상송증도가(南明泉和尙頌證道歌)』를 다시 뒤집어 붙이고 목판을 새겨 인쇄한 번각본이 전하고 있다.

[변천]

국가전례서인 『상정예문(詳定禮文)』을 금속활자로 1234년에서 1241년 사이에 인쇄한 것으로 보아, 1200년대 초에 금속활자 인쇄가 발달했음을 알 수 있다. 청주 흥덕사(興德寺)에서는 1377년(우왕 3) 금속활자로 『백운화상초록불조직지심체요절(白雲和尙抄錄佛祖直指心體要節)』 등의 불교서적을 인쇄하여 보급할 정도로 그 기술이 널리 알려졌다.

조선시대에는 중앙관서를 중심으로 금속활자의 주조방법과 조판법을 단계적으로 개량·발전시켰다. 1403년(태종 3)에 주조한 ‘계미자(癸未字)’를 비롯하여 1420년(세종 2)의 ‘경자자(庚子字)’를 거쳐 1434년의 ‘갑인자(甲寅字)’ 제작 때가 되면 완전 조립식 조판법이 개량되는 등 금속활자 인쇄술이 절정을 이룬다.

이후 조선 후기까지 여러 차례 걸쳐 다양한 금속활자들이 주조되어 인쇄에 사용되었지만, 근대에 들어서면서 전통적인 금속활자 제조기법은 급속하게 쇠퇴하여 그 맥이 끊어졌다.

[금속활자 주조방법]

우리나라의 금속활자 주조방법은 ‘밀랍주조법(蜜蠟鑄造法)’, ‘주물사주조법(鑄物沙鑄造法)’, ‘도토주조법(陶土鑄造法, 일명 單面鑄造法)’ 등이 알려져 있다. 밀랍주조법은 고려시대 주조방법으로 알려져 있으며, 주물사주조법은 성현(成俔)[1439~1504]의 『용재총화(慵齋叢話)』에 잘 소개되어 있으며, 조선시대에 중앙관서에서 일반적으로 사용한 방법이다.

도토주조법은 『동국후생신록(東國厚生新錄)』에 소개되어 있으며, 일반적으로 조선 후기에 민간에서 사용한 방법으로 알려져 있다.

[현황]

최근 단절된 금속활자의 제작기술에 대한 연구와 복원을 통하여 맥을 잇기 위하여 문화재청에서는 1995년에 중요무형문화재 제101호 금속활자장(金屬活字匠)을 만들고, 1996년 2월 1일 기능보유자로 오국진(吳國鎭)을 지정하였다. 2021년 11월 19일 문화재청 고시에 의해 문화재 지정번호가 폐지되어 국가무형문화재로 재지정되었다.

오국진은 서예와 서각분야에 일찍이 입문하여 금속활자 복원의 기초를 쌓았다. 그 동안 서예전과 각서전에서 수차에 걸쳐 입선하였으며, 대표적인 각서로는 김정호의 『대동여지도(大東輿地圖)』판목과『무구정광대다라니경(無垢淨光大陀羅尼經)』, 『훈민정음(訓民正音)』서문 그리고 고려대장경인 『반야심경(般若心經)』 등이 있다.

또한 고려시대 밀랍주조법을 이용하여 『백운화상초록불조직지심체요절(白雲和尙抄錄佛祖直指心體要節)』상·하권을 복원하였으며, 주물사주조법으로 계미자 활자판, 경자자 활자판, 갑인자 활자판과 한글활자인『월인천강지곡(月印千江之曲)』 활자판 등을 복원하였다.

이에 청주시에서는 세계에서 유래를 찾아 볼 수 없을 정도로 독보적 발전을 하였던 우리의 금속활자 인쇄문화를 재조명하고 이를 창안 발전시킨 슬기로운 문화민족임을 입증하고 있는 금속활자를 연구 복원하고 후계자 양성을 위해 고인쇄문화 전수관을 건립, 운영하고 있다.

현재 중요무형문화재 제101호 금속활자장의 기능보유자는 오국진이며, 전수교육 조교는 임인호가 지정되어 있다.

[영문본문]

The printing skill in Korea evolved from woodblock printing, a technique which was developed at the beginning of the 8th century. The world's oldest surviving woodblock print is the Pure Light Dharani Sutra, a small Buddhist scroll discovered inside the Seokgatap pagoda in Bulguksa Temple. Historians estimate that it was printed in the silla period around 751. Woodblock printing was one of the greatest of all Goryeo's accomplishments in arts and crafts. Its monumental heritage is the 80,000 woodblocks for printing the Tripitaka Koreana Buddhist sutras. The first movable metal type in the world evolved in Korea from woodblock printing. It was invented in 1232 while the Goryeo government was in exile on Ganghwado Island during the Mongolian invasion. This was about two hundred years before Gutenberg brought out his bible in 1455. The earliest record of it is in Donggugisanggukjip, the collected essays of Counselor Yi Gyubo (1168-1241). It notes that in 1234 he had 28 copies of the Sangjeongyemun (Codes of Etiquette) printed with movable metal type. Jikjisimcheyojeol (Collected Zen Buddhist Sermons) was printed in 1377 in Heungdeoksa Temple. The technique spread widely. The Annals of the Goryeo Dynasty record that Seojeokjeom, a state publishing office, was set up by King Gongyang in 1392 in Gaegyeong, the capital. Examples of early Korean movable metal type are on display in Paris and in the National Museum of Korea. On the basis of Goryeo tradition, the central government of the Joseon Dynasty improved casting and typesetting methods. The dynasty's 3rd king, Taejong, established a type casting bureau called Jujaso. From that time on, government publications and the collected works of outstanding scholars were printed in large quantity. As witnessed by many priceless remnants and old records, Korean printing and plate making techniques had already reached an advanced level in those early days.

The process of printing with Korean movable metal type can be divided into four steps : character carving (or syllable carving, in the case of writing in the Korean alphabet, Hangeul), mold making, casting, and printing. Type was cast in two different ways. One was wax-casting. Each character was carved in wax and the type cast from this mold. This method gave a lot of trouble because any repeated character was carved over again, with resulting variation from occurrence to occurrence. The other way, sand-casting, was used from the time of the creation of the Chojogabinja type of the early Joseon Dynasty. Characters were carved in mirror image relief on boxwood first, then pressed into the sand box, where the type was molded. The metal type was then arranged on a matrix plate. Ink was covered evenly over the type and rice paper placed on the type and rubbed. This method gave a regular size of characters and regular spaces between characters. This method achieved much more beautiful typesetting and much more accurate printing. The traditional way of type casting fell into a slump in the early 20th century. However, growing interest in and study of old movable metal type has gradually restored both techniques. Today, of course, there is more advanced into four steps : character carving (or syllable carving, in the case of writing in the Korean alphabet, Hangeul), mold making, casting, and printing. Type was cast in two different ways. One was wax-casting. Each character was carved in wax and the type cast from this mold. This method gave a lot of trouble because any repeated character was carved over again, with resulting variation from occurrence to occurrence. The other way, sand-casting, was used from the time of the creation of the Chojogabinja type of the early Joseon Dynasty. Characters were carved in mirror image relief on boxwood first, then pressed into the sand box, where the type was molded. The metal type was then arranged on a matrix plate. Ink was covered evenly over the type and rice paper placed on the type and rubbed. This method gave a regular size of characters and regular spaces between characters. This method achieved much more beautiful typesetting and much more accurate printing. The traditional way of type casting fell into a slump in the early 20th century. However, growing interest in and study of old movable metal type has gradually restored both techniques. Today, of course, there is more advanced equipment for casting. Now, in the PC era, almost everyone can print with a printer. Printing a book is not a great achievement today. But the hand-made traditional-style type produces somewhat warmer and more accurate letters. The ink lines pressed in irregular tone on rice paper give a pleasant feeling.

(출처 : 문화재청 홈페이지)

[참고문헌]
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